Orongo

Krater Rano Kau::Wyspa Wielkanocna::
Krater Rano Kau

Na krawędzi krateru Rano Kau usytuowana jest kamienna wioska Orongo. Było to ważne, obrzędowe miejsce używane tylko przez kilka tygodni w roku. Na początku wiosny odbyły się tutaj zawody Tangata Manu. Orongo to również główne skupisko płaskorzeźb skalnych na Wyspie Wielkanocnej z setkami tak zwanych petroglifów.

Domy w Orongo::Wyspa Wielkanocna::
Domy w Orongo
Wioska Orongo::Wyspa Wielkanocna::
Wioska Orongo

Począwszy od drugiej połowy XVII wieku, zmiany zachodzące w społeczeństwie na Rapa Nuiwywołały proces niszczenia moai (posągów) i spowodowały zmiany w wierzeniach wyspiarzy. Bóg Make Make związany z płodnością, wiosną i ptakami wędrownymi zastąpił kult przodków. Coroczny rytuał nazwany Tangata Manu, był ściśle związany z Make Make. Wodzowie różnych rodów lub ich przedstawiciele rywalizowali między sobą w celu pozyskania pierwszego w sezonie jaja Manatury (ptaka morskiego). Każdej wiosny, ptaki wędrowne przylatują do gniazd położonych na trzech przybrzeżnych wysepkach. W tym właśnie czasie zawodnicy przybywali z różnych części wyspy do Orongo, gdzie odbywały się uroczystości w ramach przygotowań do faktycznego wyścigu. Uczestnicy musieli zejść stromym urwiskiem i dopłynąć do Motu Nui, największej z trzech wysp. Przebywali tam tam przez kilka dni lub nawet tygodni czekając na przylot ptaków i zniesione przez nich jaja. Pierwszy z zawodników, którzy powrócił do Orongo płynąc i wspinając się po skałach z nieuszkodzonym jajem, zdobywał najwyższy honor dla siebie i jego klanu. Zwycięzca osobiście bądź jego wódz otrzymywał tytuł "człowieka-ptaka" (Tangata Manu). Otoczony czcią, rządził on całą wyspą mieszkając samotnie przez cały rok. Ostatnie z tych zawodów odbyły się ok. 1867 roku i odnotowane zostały przez misjonarzy. Przetrwałe zwyczaje kulturowe Wyspy Wielkanocnej niezniszczone przez samych wyspiarzy zostały wytępione doszczętnie przez świat zewnętrzny.

Petroglify w Orongo::Wyspa Wielkanocna::
Petroglify w Orongo
Miejsce Kari Kari::Wyspa Wielkanocna::
Miejsce Kari Kari

© 2009 Maciej Swuliński